Jus Kurma Ajwah (Kurma Nabi)  

Posted by: el franck in


Jus Kurma meningkatkan kesihatan dan Tenaga. Ia adaah satu jenis pemakanan yang dihasilkan daripada 4 jenis makanan utama iaitu Kurma berkualiti tinggi (Kurma Ajwah), Madu, Habbatus Sauda' dan Kismis. Ia penting untuk membantu mengatasi masalah kesihatan, kecerdasan minda dan menjana tenaga berpanjangan.

Jus Ajwah adalah gabungan makanan Sunnah yang disebut di dalam Al-Quran dan Hadis. Selain dari Kurma terdapat juga madu, kismis dan habbatus sada’.

Madu: Maksud Surah An-Nahl Ayat 68-69.”Dengan itu keluarlah minuman (madu) yang berlainan warnanya dari badannya yang mengandungi penawar daripada berbagai-bagai penyakit.”

Kismis: Dinyatakan di dalam kitab “At-Tib an-Nabawi” (perubatan nabi) dalam hadis yang bermaksud: ”Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis), ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat-saraf, meredakan kemarahan, menceahkan warna kulit dan mengharumkan bau hidung serta mulut.”

Habbatus Sauda’: Didalam kitab Sahih Bukhari Muslim, Abu Hurairah r.a. berkata bahawa dia pernah mendengar Rasulullah s.a.w. berkata bahawa dia pernah mendengar Rasululullah s.a.w. bersabda:”Tetaplah kamu dengan Al-Habbah Al-Sauda ini kerana sesungguhnya ia adalah penawar bagi segala penyakit kecuali As-Sam atau mati.”

Kurma - Dari Segi Kesihatan: Saidina Ali r.a. meriwayatkan “Barang siapa yang memakan 7 butir tamar (kurma) setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya.”

Kurma - Dari Segi Kecerdasan Minda: Maksud Firman Allah dalam Surah Maryam, Ayat 25-26 yang bermaksud ”Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu kearah kamu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu.”

Kurma - Dari Tenaga dan Kecergasan: Allah S.W.T menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s. dan senantiasa bertenaga setelah melahirkan Nabi Isa a.s. kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak

Kurma -Dari Segi Keperibadian: Maksud Hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:”Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu, menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya.”

Kurma - Dari Segi Keberkatan: Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. berkata:”Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu Baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma.

Kurma - Dari Segi Kesempurnaan Makanan: Maksud Sabda Rasulullah s.a.w:” Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan.” Dengan sebab itu, Prof. Madya Aishah menyatakan lagi “Pengambilan buah kurma tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian.

Harga M'sia Barat : RM60.00 (25 BV) & Harga M'sia Timur : RM66.00 (25 BV)
Kandungan : 250 ml


This entry was posted on Sunday, May 10, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 komen

Post a Comment